Notalgiekar
Geplaatst op 9 juni 2017

Nostalgiekar bevordert herinneringen en communicatie

Ouderen met een vorm van dementie maken doorgaans steeds moeilijker contact met hun omgeving. Dit patroon kan worden doorbroken door herinneringen uit het verleden op te roepen (‘reminiscentie’). Zwanenberg Food Group en stichting DoSocial stelden aan ouderenzorgorganisatie De Zorgcirkel in Noord-Holland een Nostalgiekar beschikbaar om deze mooie herinneringen te stimuleren.


“Met behulp van voorwerpen, beelden, geluiden, foto’s en zelfs geuren verpakt in themadozen zoals Kerst, worden herinneringen van dementerende ouderen opgehaald” aldus Aletta Roozen, hoofd Activiteitenbegeleiding van locatie De Molentocht. “Hoewel het kortetermijngeheugen bij deze mensen vaak sterk te wensen overlaat, functioneert het langetermijngeheugen doorgaans veel beter”, zegt haar collega René van Elferen, manager Hoteldiensten van De Zorgcirkel. De resultaten zijn verbluffend. Aletta Roozen: “Sommige mensen die bijna niet meer spraken, gaan weer praten.”


De Nostalgiekar is een gezamenlijk initiatief van DoSocial en Zwanenberg Food Group, leverancier van verpakte vleeswaren en kaas voor onder andere de zorgsector. Samen met een tiental andere ondernemingen, waaronder Arla, van Hoeckel en Douwe Egberts, maakt Zwanenberg deel uit van het DoSocial-netwerk, dat zich vooral richt op het organiseren van evenementen voor ouderen.